خانه>>ارزش گذاری
ارزشگذاری یک بنگاه اقتصادی که در یک جمله تخمین ارزش ذاتی تعریف میشود، فرآیندی پیچیده است و بهطورکلی میتوان آن را ترکیبی از علم و هنر دانست که لازم است گروهی متخصص این فرآیند را انجام دهد.
همه ما دوست داریم یا در مواقعی حتی مجبور هستیم ارزش داراییهای خود را بدانیم. ارزش گذاری یا تعیین ارزش دارایی ها فرایندی است که طبق آن ارزش مالی یک دارایی اعم از شرکت یا کسب و کار، املاک و مستغلات، ماشینآلات و تجهیزات، سهام محاسبه میشود. اصولا ارزش گذاری زمانی انجام میشود که قرار است یک شرکت یا یک دارایی خرید و فروش، بیمه یا مصادره ویا سرمایه گذاری مجدد گردد.
برای ارزشگذاری داراییها باید پتانسیل کسب درآمد، هزینهی صرف شده، ارزش بازار و موارد مشابه دیگر مربوط به آن دارایی را بررسی کرد. ارزش گذاری شرکتها نیز معمولاً بر اساس معیارهایی مانند پتانسیل رشد و گسترش، مدت زمان فعالیت، توانمندی تیم مدیریت، میزان درآمد فعلی و آتی و … انجام میشود.
تیم ارزشگذاری شرکت مجموعه ای از کارشناسان مالی، مالیاتی، اقتصاد، بازاریابی و صنایع هستند که با تجربه فراوان و دانش کافی اقدام به ارزش گذاری بنگاه اقتصادی شما می نمایند.
ارزشگذاری بر اساس خالص ارزش روز داراییها (NAV)
ارزشگذاری بر اساس مدل تنزیل جریانات نقدی
ارزشگذاری بر اساس مدل ارزشگذاری نسبی
خیر دارایی های نامشهود هم ارزش گذاری می شود
اصولاً ارزش گذاری دارایی های نامشهود به دارایی هایی که ماهیت فیزیکی نداشته و منجر به ایجاد سود و ارزش در کسب و کار میگردند گفته می شود، این دارایی های غیر جاری از حقوق قراردادی و سایر حقوق قانونی منشأ میگیرد.
به دارایی گفته می شود که ذات و طبیعت آن فیزیکی نباشد. دارایی های نامشهود یا بصورت مالکیت فکری و معنوی یا در کسب کار منجر به ارزش آفرینی میشوند.
دارایی های نامشهود دارای انواع مختلفی می باشند. ارزش آن ها مانند دارایی های مشهود آشکار نیست این دارایی ها منجر به ایجاد ارزش در یک سازمان و شرکت میگردند. ویژگیهای دارایی های نامشهود به شرح زیر میباشد:
عدم حضور فیزیکی
ایجاد ارزش کسب و کار
غیر قابل تبدیل به اجزای کوچکتر برای فروش
قابلیت تشخیص دارایی های نامشهود از هم